23948sdkhjf

Danske fødevarenetværk vil kopiere svensk mærkningsordning

Svenske småproducenter af fødevarer har mærket et stigende salg efter indførelsen af mærkningsordningen Lokal Mat. Danske fødevarenetværk ser gerne den mærkningsordning anvendt i Danmark.
Den svenske forening LivsWäx har indført mærkningsordningen Lokal Mat for at få de svenske forbrugere til at vælge lokalt-producerede fødevarer. 36 producenter er med i ordningen, hvor et rødt emblem i supermarkedet gør særligt opmærksom på at dette produkt er lokaltproduceret, og de har alle oplevet et stigende salg siden man i 2011 blev udstyret med det røde emblem.

- Varemærket har bidraget til tydelig øget mersalg for medlemmerne. Medlemsvirksomhederne tager markedsandele, skaber vækst og bidrager til flere arbejdspladser og dermed den regionale udvikling,siger Rolf Lindquist, der er formand for LivsWäx.

Hos Regional Madkultur Sjælland fortæller formand Inger Vaaben, at man er helt vild efter at komme i gang med at udvikle sin markedsføring efter svensk forbillede.

Også hos det nationale producentnetværk Smagen af Danmark bakker man op om mærkningsordningen til de mindre producenter.

- Der er masser af potentiale i at profilere på regional mad som et modstykke til konventionel mad. Jeg synes i høj grad, at der er brug for mærkningsordninger, som anpriser kvalitetet ved lokal mad, siger formand Laurids Siig Christensen.

Heller ikke Coop er afvisende over for ideen. Her kører man allerede lokalprofilering med stor succes i Superbrugsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.38